Stokrát spadneš, stokrát vstaneš a skúsiš to znova

Nech sa v živote pokúšame o akúkoľvek zmenu, je to náročné. Najmä, ak sa chystáme zmeniť zvyky, ktoré sme si roky budovali a utužovali. Je úplne jedno, či sa chceme zdravo stravovať, či chceme pravidelne cvičiť, či sa chceme zbaviť lenivosti, prestať fajčiť alebo sa stretávať s toxickými ľuďmi.

Pokúšam sa pri týchto zmenách pozerať na seba ako na dieťa. Dieťa vo svojej optike vidí veci inak. Tréneri NLP programovania by povedali, že dieťa nemá tzv. „obmedzujúce presvedčenia“ (odporúčam knihy napríklad Petra Sasína a celkovo jeho program, ktorý má na svojej stránke nlp-akademia.sk). Aby ste si to vedeli krásne predstaviť – dieťa vidí, že všetci okolo chodia. Ono samé to zatiaľ nedokáže, ale vidí, že iní to dokázali. Nepozná žiadne dôvody, prečo by aj ono samé nemalo vedieť chodiť. A tak sa skúša zodvihnúť. Urobí jeden krôčik a spadne. A znova – zdvihnúť, jeden krok, bum. O chvíľu zdvihnúť, jeden krok, druhý krok, bum. Zrazu, ani nevieme ako a dieťa chodí.

Zdvihnúť sa a skúsiť to znova je najlepší spôsob, ako zvládnuť akúkoľvek zmenu alebo prekážku v živote. Ak hovoríme o veciach, ktoré už máme zažité a možno už aj vieme identifikovať naše „obmedzujúce presvedčenie“, ktoré môže byť úplne jednoduché: „Ja to nezvládnem, nemám pevnú vôľu,“ potom práve to, že to skúsime znova je najdôležitejší krok.

Správne sedenie

Mám dlhodobo sedavé zamestanie. Odrazilo sa to na mojej postave, na mojej chrbtici, na mojej energii. Vidím všetky neblahé následky tohto stavu a dlhé roky som si s tým nevedela poradiť. Nielen za stolo, ale aj za volantom som si uvedomovala, že nesedím dobre. Tak som si vytvorila virtuálnu „vychovávateľku“, ktorá ma „sekíruje“, aby som sa vystrela. Trvalo to približne šesť týždňov, kým som sa dostala do štádia, že som sa išla sama seba napomenúť ako sedím a zistila som, že chrbát je v správnej polohe aj bez sekírovania.

Nie, ešte stále nie som vždy v správnej polohe. Ale skúšam to a nevzdávam.

Zdravá strava

Vždy, keď mám možnosť, volím zdravú stravu. Vždy, keď tú možnosť nemám, snažím sa obmedziť objem. Vždy, keď jem, tak sa sústredím len na jedlo.

Toto je pre mňa ideálny stav. Tu padám častejšie akoby som sama chcela. Moje obmedzujúce presvedčenie znie: „Nemám čas na to, aby som si pripravila/zadovážila zdravé jedlo.“ Pritom je to úplná blbosť. Mám na to čas. Stačí eliminovať moju lenivosť a zmeniť niektoré návyky, ktoré mi práve tento čas „kradnú“. Sústredenie sa na daný okamih a to, že chcem prežiť svoj život plnohodnotne, ma dlhodobo vedie k výkonnosti v práci. A keď už mám tento zvyk zažitý, je predsa iba na mne, či podobný prístup viem aplikovať aj na seba samú a svoje súkromie.

Cvičenie

V podstate úplne rovnako sa dá pristúpiť aj k pravidelnému cvičeniu. Skúsila som fakt veľa rôznych druhov cvičení. A veľmi veľa z nich vedelo vyriešiť takmer všetky moje komplexy. „Pravidelnosť cvičenia je pre mňa absolútne nereálna, nemám pevnú pracovnú dobu,“ ďalšie obmedzujúce presvedčenie. A tak idem na to z iného konca.

Nepotrebujem momentálne extrémne cvičiť. Dnes, hoci si viem predstaviť na váhe o pár kíl menej, necítim potrebu sa pustiť do radikálneho chudnutia. Tento rok nezabrala ani účasť na svadbe, plavky v lete a vlastne ani spoločnosť ako taká, keďže sme takmer všetci trochu vypapaní a zlenovelí (úprimne fandím každému, komu pravidelné cvičenie vydržalo aj počas opatrení). Myslela som, že zaberie, keď si na cvičenie vytvorím vlastný priestor… takže dnes mám Multi-Sport kartu, vlastné malé fitko s bežeckým pásom, lavičkou, činkami, TRX, gumami, podložkami, bicykel, kolieskové korčule a lyže. Na bicykli som bola tento rok raz, kolieskové korčule neopustili pivnicu posledné dva roky, lyže aj tri. Kartu som použila za posledný mesiac raz. Bežecký pás dvakrát. Včera a dnes.

Tento týždeň som „opäť vstala“, čo sa týka cvičenia. Nedajte sa oklamať. Zvolila som si tempo 5 km za hodinu (vivat pomalé prechádzky) a dala som si záväzok, že vždy ráno, keď necestujem mimo domu a mám to „pod nosom“, tak si tú polhodinovú prechádzku dám. A potom sa trochu ponaťahujem.

Dúfam, že keď spadnem (teda z titulu vyššej moci lenivosti skrátka tento termín vynechám), tak sa čo najskôr postavím a skúsim to znova.

Skús to znova a nevzdávaj to

V aktuálnom svete sociálnych sietí existuje veľmi veľa nenávisti. Častokrát vidím aj závisť nad tým, že niekto niečo dosiahol (postava, postavenie, financie, rodina … ). Pre mňa sú mnohí z týchto ľudí motivácia. Ak to oni dokážu, prečo by som to nedokázala aj ja sama?

Budem to skúšať a snažiť sa zistiť, ako to robia, že to zvládajú a dávajú. Snažím sa pochopiť ich rutiny a skúšam ich zakomponovať aj do svojho života. Nie všetky, veď sa dá pomerne rýchlo odlíšiť, čo je skutočné a čo je falošné na sociálnych sieťach. Nemám ilúzie o dokonalosti. Dokonalosť existuje v našich vlastných nedokonalostiach, ktoré vieme prijať a urobiť si z nich ich prednosť.

Som dokonalá vo svojej lenivosti. Mnoho mojich známych by sa po tejto vete z duše zasmialo, že som čokoľvek iné, len nie lenivá. Ale ja som. Naozaj som lenivá. Som lenivá robiť veci dlhšie ako je nevyhnutne nutné. Mám rada automatizáciu niektorých procesov v práci a hlavne efektívnu prácu. To, čo robím, musím vedieť spraviť rýchlo a dobre.

… aby som si mohla prečítať knihu, pozrieť televízor, pospať si. Skrátka byť lenivá.

Toto je môj kameň úrazu. Robím všetko preto, aby práca bola spravená načas, ale v osobnom súkromnom živote som skrátka príliš lenivá na to, aby som urobila jeden krok naviac.

Skúsim to teda znova. Zameriam svoje sústredenie na to, aby som veci robila efektívne aj v súkromí. Opäť popri práci upracem naviac jednu zásuvku s oblečením, operiem, ožehlím, povysávam … nie všetko. Iba jednu vec naviac dnes. Iba jeden krok. A keď zvládnem ten jeden, budem skúšať druhý za ním. Možno ako to dieťa na začiatku budem onedlho behať.

Buďme si navzájom inšpiráciou. A ak ten pád bol pre niekoho vo vašom okolí príliš náročný a boľavý, podajme si vzájomne ruky a pomôžme si. Bude sa nám žiť o jeden krok lepšie.

PS: V titulku ste našli adaptáciu citátu, ktorý používa bývalý kapitán slovenskej futbalovej reprezentácie, obranca Martin Škrtel. Jeho presné znenie: „Môžeš stokrát spadnúť a byť zdolaný, ale stokrát vstaneš a pôjdeš ďalej…“

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
LifeStyle

5 tipov na správny jesenný detox

Jarná očista organizmu je po dlhej zime každoročnou témou. Nezabúdajte však aj na jesenný detox, ktorý je rovnako dôležitý a prínosný. Prebudíte v sebe novú telesnú

Pravidlo „10“ v mojom vnímaní

Asi tu nie ste na stránke prvýkrát, takže rozoberať, prečo sa stále venujem produktivite a motivácii, asi nie je moc potrebné. Už nejaký čas testujem