Zajedanie stresu? Nie je stres ako stres

Do leta to dám. Teraz nemám čas. Zajtra sa do toho pustím. Toto sú časté slová, ktoré počúvame v súvislosti s cvičením, úpravou jedálnička či samotným chudnutím. Dám večer len jeden pohárik vínka, to ma nezabije. Alebo si ho dám po tréningu, veď som cvičila. Stačí, že dáte negatívnu emóciu jedlu, ktoré idete konzumovať a telo automaticky inak zareaguje, ako keby sme mu dali pozitívnu emóciu. Emócie vplývajú na všetko, na zdravie, na kvalitu nášho života, ale aj na to, ako vyzeráme. V snahe schudnúť preto nie je dôležitý len pohyb a strava, ale aj to v akom stave je naša myseľ.

Nadváha v čase pandémie

Približne 2 milióny Slovákov majú nadváhu. A asi 600 tisíc obezitu. Nie je to iba estetický, ale aj zdravotný problém. Nadmerná telesná hmotnosť je druhou najčastejšou príčinou predčasného úmrtia. Počty obéznych Slovákov stále narastajú, k čomu dopomohla aj pandémia. Ľudia zostali uväznení doma, čo to znamená, že mali menej fyzickej aktivity, na ktorú boli bežne zvyknutí. Obezita nie je len problémom pandémie. Dôvody priberania sú rôzne. Následky nadváhy a obezity bývajú fatálne. Lekári na to dlhodobo upozorňujú. Okrem jasných zdravotných rizík, spôsobených obezitou, je tu aj veľký problém s psychikou týchto osôb. Získavajú sociálnu stigmu, s ktorou sa všade stretávajú. Byť obézny totiž nie je in. 

Prečo priberáme?

Medzi dôvody priberania na váhe môžeme zaradiť predovšetkým aktuálny rýchly spôsob života. To znamená, že to tempo života je extrémne rýchle a ľudia nestíhajú jesť. Nevenujú pozornosť strave a pitnému režimu. Ráno sa naháňame do práce, nestíhame raňajkovať a maximálne si dáme kávu. Potom zistíme, že prídeme do práce, nastanú mítingy počas, ktorých sme nestihli nič vypiť. Potom už ledva vydržíme do obeda, kedy naozaj siahneme po menej zdravom jedle, ktoré máme po ruke. Potom letíme po deti, berieme ich na krúžky a zrazu človek večer zistí, že celý deň nič nejedol, mal jedno teplé jedlo, možno menej prospešné a zrazu nevie, čo má skôr zjesť. V hlave však máme nastavenie, že už by sme jesť radšej ani nemali. Napokon to nevydržíme a najeme sa, príp. pekne povedané, zhltneme všetko, na čo narazíme. Takže priberáme.

Veľa ľudí si povie, že im stačí jesť jedenkrát denne. Potom je však telo vystresované. Z pohľadu hormónov tam produkuje vysoké dávky kortizolu, čo je stresový hormón. Ten zablokuje leptín na podnet a spomalí metabolizmus. To znamená, že nepociťujeme hlad, smäd a takto fungujeme. Problémom je, že sú ochromené základné biologické funkcie organizmu, ako odtok lymfy, odtok toxínov a podobne.

Prečo pri strese nechudneme?

Chudnutie je ovplyvniteľné aj psychickým stavom. Môže nám v ňom vadiť aj stres a nepokoj. V dnešnej dobe je toho naozaj veľa. Stresom sme obklopení denne. Existujú dva typy stresu. Jeden stres je bežný a druhý existenčný, kedy sa bojíme o stratu zamestnania, alebo o bývanie. Tieto veci viac zasahujú do nášho fungovania. Ak zažívame taký bežný stres, je to ešte vo zvládnuteľnom meradle. Vtedy jedávame skôr emočne a kompenzujeme si to cukrom, či sladkosťami, čim si kompenzujeme stres. Nie je to najvhodnejšie, ale z časti to môže pomôcť. Existenčný stres však znamená, že nie sme schopní prijímať živiny. Vtedy človek už naozaj vyzerá zle a má zarobené na veľké zdravotné problémy. Sme tak veľmi zacyklení v tom svojom strese, že to je to jediné, na čo myslíme a prijímame len minimum živín. Je nám jedno, čo zjeme. Až keď omdlievame a je nám nevoľno, až vtedy sa uchyľujeme k nejakému jedeniu. 

Začarovaný kruh

Sme v začarovanom kruhu. Jedla je všade dostatok, sme hnaní za úspechom, plní stresu a úzkosti. Bezmyšlienkovite konzumujeme polotovary, ktoré sú dosládzané a chemicky upravované. Energiu dopĺňame rýchlymi a návykovými cukrami. Na kvalitné jedlo máme málokedy čas. Pravidelnosť v jedálničku väčšinou úplne absentuje. A cvičiť sa nám nechce. Alebo jednoducho už na šport nemáme energiu, kapacitu či zdravie. Kým si človek nezačne klásť otázku – je možné zo súčasnej pasce obezity utiecť? Riešením by mohla byť proteínová diéta KetoMix, ktorá vás naučí správne, a hlavne pravidelne, jesť. Ide o diétu s obmedzeným množstvom sacharidov, ktorá zabezpečuje veľmi rýchle výsledky bez hladovania a nevyhnutného cvičenia. 

ZDROJ: Monika Mičúchová

Share:

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
LifeStyle

Nezabudni…

Neviem, či je tento článok určený viac pre vás alebo pre mňa. Netajím sa tým, že tento môj lifestylový blog využívam na to, aby som